Výchovný poradce
Funkci výchovné poradkyně vykonává Mgr. & Mgr. Zuzana Gawlowská, speciální pedagog, tel.: 596 410 498, e-mail: zuzana.gawlowska@stavha.cz
Úřední hodiny:
úterý: 8.45-10.35
středa: 10.40-12.15
čtvrtek: 10.40-12.15
(po individuální dohodě kdykoliv)
Školní metodik prevence
Funkci školního metodika prevence vykonává Mgr. Jaroslav Goj, tel.: 596 410 498, e-mail: jaroslav.goj@stavha.cz
Nosným bodem Metodiky programu prevence je výchova dětí a mládeže ke zdravému životnímu stylu a k osvojování pozitivního sociálního chování (upevňování pozitivních hodnot, rozvoj dovedností, které vedou k odmítání forem násilí, agresivity, rasismu a porušování zákona).
Úřední hodiny::
pondělí: 9.30 - 11.30
úterý: 11.30 - 13.00
středa: 9.30 - 11.30
čtvrtek: 8.00 - 9.30
pátek: 9.30 - 11.30
Výchovný poradce
Náplň práce výchovného poradce
Náplň práce výchovného poradce je stanovena vyhláškou MŠMT ČR č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Novelizace vyhláška č.116/2011Sb.
Výchovný poradce se také zabývá problematikou vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, včetně možnosti individuálního studijního plánu dle vyhlášky č. 73/2005 Sb. Rozsah přímé pedagogicko – psychologické činnosti pedagogických pracovníků je stanoven v nařízení vlády č. 75/2005 Sb.
Konkrétní úkoly výchovného poradce
Výchovný-kariérový poradce vykonává činnosti poradenské, činnosti informační a činnosti metodické. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.
Poradenské činnosti:
- Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní dráze žáků, tj. zejména:
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
- Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření (včetně zvláštního režimu přijímacích zkoušek a maturit) u těchto žáků. Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním potřebám.
Metodické a informační činnosti
- Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
- metodicky pomáhat učitelům poskytujícím nápravnou péči,
- poskytovat poradenskou činnost pro rodiče,
- poskytovat poradenskou činnost pro žáky v obtížných situacích,
- navrhovat řešení konfliktních situací (rodič-učitel, žák-učitel, žák-žák),
- reagovat na podněty žáků ze schránky důvěry, která je volně přístupná v areálu školy,
- spolu s třídními učiteli sledovat žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí.
- Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
- Poskytování informací o činnosti poradenských pracovníků školy, o specializovaných školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení a jejich zajišťování v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
Výchovný poradce:
- zpracovává nabídky volno časových aktivit podle možností školy
- pomáhá studentům s výběrem vysokých škol
- pomáhá s vyplněním přihlášek na další studium
- pomáhá organizovat dny otevřených dveří
- prezentuje školu na tzv. burzách škol
- připravuje a vede adaptační kurzy pro první ročníky
- pořádá tematické přednášky v oblasti prevence drogových a jiných závislostí
- sleduje vývojové poruchy učení žáků, navrhuje řešení
- zajišťuje a kontroluje informovanost žáků o vlivu sociálně patologických jevů
- spolupracuje s pedagogicko – psychologickou poradnou, se školním preventistou
- zjištěné poznatky předává třídními učiteli, učiteli jednotlivých předmětů, popř. pedagogické radě
- dlouhodobě sleduje profesionální orientaci studentů, která odpovídá jejich zájmům, zvláštní pozornost věnuje rovněž studentům nadaným a talentovaným, a studentům se změněnou pracovní schopností.
- zvláštní pozornost věnuje studentům problémovým, ať už z hlediska prospěchu nebo chování, a dále pak studentům, u kterých není dostatečná podpora z rodinného zázemí
- poskytuje individuální rady studentům a jejich zákonným zástupcům při řešení výchovných a výukových problémů; po každém klasifikačním období vede pohovory s neprospívajícími studenty organizuje pohovory s rodiči neprospívajících studentů všech těchto schůzkách vede průkaznou písemnou evidenci.
- spolupracuje při řešení vzniklých problémů s vedením školy a třídními učiteli
Školní metodik prevence
Funkci školního metodika prevence na Střední průmyslové škole stavební Havířov vykonává Mgr. Jaroslav Goj, tel.: 596 410 498, e-mail: goj@ssstav-havirov.cz
Nosným bodem Metodiky programu preventivy (MPP) je výchova dětí a mládeže ke zdravému životnímu stylu a k osvojování pozitivního sociálního chování (upevňování pozitivních hodnot, rozvoj dovedností, které vedou k odmítání forem násilí, agresivity, rasismu a porušování zákona).
Zaměření programu:
- Prevence rizikových projevů chování (užívání návykových látek, oblast sociální prevence – výchova proti projevům násilí, tj. šikana, násilí, kyberšikana, vandalismus, xenofobie, rasismus, diskriminace, prevence záškoláctví, patologické hráčství)
- Rozpoznávání a zajištění včasné intervence zejména v případech domácího násilí, týrání a zneužívání dětí, ohrožování mravní výchovy mládeže, poruchy příjmu potravin
Cíle programu:
- Informovanost žáků školy v oblastech prevence rizikových projevů chování
- Výuka a výchova ke zdravému životnímu stylu
- Poskytnutí nabídek směřovaných k vhodnému využití volného času
- Budování klasických hodnotových systémů
- Spolupráce s rodiči
Náplň programu:
- Metodické vedení pedagogů
- Průběžné vzdělávání pedagogů a konzultace
- Informovanost o rozpoznání patologických jevů a jak s nimi pracovat
- Informovanost o dostupné literatuře vztahující se k daným tématům
- Pomoc rodičům a spolupráce s nimi
- Informování o daných problémech na třídních schůzkách
- Seznámení rodičů s institucemi poskytujícími odbornou pomoc
- Poskytování dostatečných informací
- Nabídka školních i mimoškolních akcí
- Průběžné doplňování metodických materiálů
- Nespecifická primární prevence
- Školní výlety, exkurze, školní akademie, zájmové aktivity, projektové dny
- Zaměřeno na rozvíjení a upevňování pozitivních vlastností žáků, na komunikační dovednosti – spolupráce v týmu, vhodné využití volného času a podpory ke zdravému životnímu stylu, na pozitivní interakce mezi žáky.
- Specifické primární prevence
- Ankety, besedy, přednášky
- Zaměřeno na prevenci rizikových projevů chování
- Zdravé prostředí
- Poskytování informací žákům z oblasti zdravé výživy (nebezpečí užívání drog, negativní dopady kouření, konzumace alkoholu a jiných návykových látek), z oblasti sexuální výchovy (problematika antikoncepce, nebezpečí pohlavních a pohlavně přenosných chorob)
- Zapojení žáků do procesu tvorby zdravého prostředí
- Estetická úprava školy a jejího okolí – vedení žáků k pozitivnímu vztahu (výzdoba tříd, chodeb, odborných učeben) – využití školní samosprávy (školní parlament)
- Zařazení informací do příslušných předmětů – občanská výchova, VPZ
- Zajišťování a posilování příznivého klimatu na škole i v jednotlivých kolektivech (třídách), vytváření pozitivního vztahu ke škole, vytváření pozitivního vztahu k menšinám (zabránění šikany a rasismu)
- Podpora zdravého sebevědomí, komunikačních dovedností, schopností pomoci, kritiky a sebekritiky
- Specifická primární prevence – selektivní
- Rozvíjení komunikačních dovedností
- Spolupráce s rodiči a odborníky
- Poskytování informací a kontaktů
- Formování postojů a vytváření pozitivního sociálního klimatu
- Rozvoj komunikačních dovedností
- Zvládání konfliktů
- Vytváření pozitivních vztahů v sociální skupině
- Osvojování si asertivního chování
Nespecifická prevence
- Pořádání odborných exkurzí a výletů
- Pořádání projektových dnů
- Sportovní aktivity pořádané školou
- Slavnostní předávání vysvědčení žákům maturitních ročníků
- Lyžařský výcvik
- Sportovní výcvik - zaměřeno na rozvoj pozitivního vztahu k pohybovým aktivitám, utváření pozitivního vztahu ve skupině, spolupráce
- Zájmové kroužky – sportovní aktivity
- Návštěva divadelních představení
- Účast na odborných soutěžích
- Účast na sportovních soutěžích
Specifická prevence
- Besedy
- Šikana, sexuální výchova, drogová problematika, kriminalita mládeže
- Problematika prevence rizikových projevů chování je zařazována do výuky jednotlivých předmětů
- Násilí, šikana, návykové látky, sekty, záškoláctví, výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravé výživě, sexuální problematika – antikoncepce, pohlavní choroby, zneužívání mladistvých
- Dotazníky a ankety
- Pomocí těchto prostředků bude zjišťována aktuální situace na škole
- Dotazníky a ankety budou zadávány průběžně – výsledky budou vyhodnoceny a zveřejněny
Očekávané výstupy
- Pojmenování a rozpoznání základních návykových látek
- Znalost negativních vlivů při užívání návykových látek na zdraví člověka
- Znalost základních právních norem
- Orientace v systému kontaktních míst poskytujících odbornou pomoc
- Orientace v problematice závislosti
- Osvojení si metod odmítání návykových látek
- Zaujetí zdravého životního postoje
- Získání správných zdravotních návyků
- Orientace v problematice sexuální výchovy
- Rozpoznání forem násilí
- Obrana proti různým formám násilí
- Ovládání sociálních dovedností
- Další rozvíjení složek své osobnosti
- Organizace volného času a jeho vhodné využívání
Zodpovědnost za plnění stanov MPP:
- Školní metodik prevence
- Ředitel školy
- Výchovný poradce
- Třídní učitelé
- Vyučující
Psycholog
Naše škola využívá služeb Mobilního centra pro
podporu inkluze, a to především pro intervenční aktivity ve třídách a
konzultační činnost žáků (zákonných zástupců, učitelů).
Za správnost údajů na této stránce odpovídá Mgr. Jaroslav Goj a Mgr. & Mgr. Zuzana Gawlowská